Kaffe ~ ur en ayurvedisk synvinkel

Ja hur är det med kaffedrickandet? Hur påverkar det dig? Är du personen som njuter av en kopp kaffe efter maten, eller måste få en kopp för att magen ska komma igång? Kaffet finns i alla kulturer och här får du en inblick i hur ayurveda ser på kaffet och hur det påverkar oss.

Hur ser vår dag ut egentligen? Det finns forskning som påvisar att 70 % av befolkningen äter den mest kaloririka måltid efter kl. 15 på dagen. Vad gör det med oss? Jo vi har svårt att smälta maten, under natten jobbar matssmätningen på och det kan då kännas när du vaknar. Om du vaknar och känner dig tung, trött, vill egentligen snooza, och om du kan sova lite till. Detta kan påverka dig mer än du tror. Genom att välja fel väg, som denna, att äta tung mat, sent på dagen, gör att kroppen inte får chans att vila och återhämta sig. Det blir därför osmält mat kvar i systemet, det tar längre tid, maten blir då till ama (slaggprodukter) som gör att du känner dig trött, glåmig, tung i huvudet/kroppen, kanske vaknar med värk etc. Allt detta är tecken på att du har ama i systemet just för att du åt för sent. Så hur kommer då kaffet in in bilden?

Många behöver sitt kaffe för att komma igång, speciellt på morgonen. Detta påverkar din agni (matsmältningselden) så den försvagas och hungerkänslorna mattas av. Man skulle kunna säga att du lånar energi av dig själv, när du egentligen efter en natts sömn borde vara pigg och utvilad, redo att möta dagen, egentligen bara är sugen på en kopp kaffe för att påbörja dagen. Du blir piggare och mer alert.

All mat och dryck påverkar oss både positivt och negativt, beroende på vem vi är och vilken tid på dygnet det intas. Kaffe har egenskaperna varm, bitter, sammandragande, men också uttorkande och skarp. Det är just därför många kan gå på toa efter lite kaffe, både att det är urindrivande men också sammandragande för tarmrörelserna. Kaffe är beroendeframkallande, det vet alla som druckit kaffe regelbundet och ska prova att dra ner eller sluta helt en period. Huvudvärk, svettningar, magen krångar etc är ju tecken på att gifterna kommer ut i systemet och påverkar ditt mående.

Hur påverkar detta oss ? Såklart beroende på vilken doscha vi domineras av (födelsekonstuttition) men också vilka ev obalanser som finns. När på dagen vi intar kaffet påverkar också utfallet av hur vi reagerar.  Låt säga att du är en vataperson och dricker kaffe. Kaffe kan i större mängder påverka ditt nervsystem så att du känner dig mer orolig, splittrad och skakig. Vata är i elementen luft och rymd, så det är därför vi blir mer tankspridda, tappar tråden under samtal etc. Dricker du även kaffet under vata-tiden på dygnet, 02-06 eller 14-18 så påverkar får du ännu mer påslag av vata vid din fikarast på ex eftermiddagen. Det är ju många som då dricker en kropp, numera även mugg kaffe. Är du en pittaperson så påverkas du av kaffet genom att din pittadoscha som består av eld och vatten samt är lite oljig i sin struktur, har en pittaperson lätt för att blir för het och därmed även uttorkad. Detta höjer pittadoschan men samtidigt försvagar agni, matsmältningselsen. För en kaphaperson som gillar kaffe kan de dricka kaffe utan att egentligen påverkas allt för mycket. De behöver många gånger energi, en kick igång, både i tanken, matsmältningen och kroppen. Men för den delen är ju inte kapha en person som bör dricka kaffe hela tiden, då den ändå påverkar systemet. Under kapha-tiden under dagen 06-10 och 18-22 kan många känna igen sig att de vill ha en kopp kaffe på morgonen för att kicka igång dagen. Det är faktiskt inte helt fel, det är precis under denna tid på dygnet 06-10 under morgon och förmiddag som kroppen bäst kan ta tillvara på de positiva egenskaperna som kaffet har. Däremot vet ju många också att dricka kaffe för sent på kvällen har svårt att sova.

Hur är det då med att dricka kaffe efter maten, som så många njuter av. Ja, det är ju samma sak där, beroende på hur snabbt eller långsamt vi äter påverkar resultatet, även med kaffet. Att äta med mindfulness, är att föredra. Vi hinner då känna först en hunger, före måltiden, under måltiden äta i lugn och ro för att efter måltiden känna oss behagligt mätta. Men hur ofta händer det egentligen? På jobbet tex många äter snabbt, för att kunna jobba igen tiden för tandläkaren senare i veckan, eller att de är tillgängliga vid telefon eller dörröppning i receptionen, endel äter vid datorn, någon kanske inte äter allts. Ja, ni förstår, att ha matro, är det första som behövs, för att kunna smälta maten på bästa sätt. Att sedan ta en kopp kaffe på maten (både efter lunch och middag) är fel tid. Om du dessutom äter fort, så hitter du inte känna när mättnadssignalerna kommer och du kan bli riktigt trött efer maten, då känner du för en kopp kaffe. Nja, inte helt rätt, eller hur?! Att även tillsätta socker och/eller mjölk i kaffet, ger inte kaffet sin rätta struktur, som ren dryck.

För att smälta maten, på bästa sätt, finns en yogaställning som är enkel att tillföra. Att sitta i “rockpose” på knä efter maten hjälper matsmältningen att jobba på i sin takt.

Den sägs kunna smälta stenar, varav namnet. Så testa, ät lite långsammare och skippa kaffet efter maten. Sitt i denna ställning några minuter 3-5 minuter och tag sedan en kort promenad, så hjälper du matsmältningen på bästa sätt.

 

Hur är det då bäst att inta sitt kaffe? Jo på morgonen under kapha-tiden mellan 06-10 på förmiddagen. För dig som vet att du är vata/pitta-person bör se upp med för mycket kaffedrickande. Det kan ge dig symptom som att vara glömsk, rastlös, orolig och för pittapersoner kan de känna av magkatarr, sura uppstötningar men även lite sur och bitsk i humöret kan vara en känslomässig resultat på för mycket kaffe.

Källor; Dr Suhas Kshirsagar och Majvor Stigengreen, ayurvediska praktiker

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.