Breathwalk

Önskar du komma ut, ge utrymme att ”landa” och må bra; då är Breathwalk något för dig!

Breathwalk är en form av meditativ promenad kopplad till olika andningsmönster som påverkar kropp och själ positivt. Det är ett härligt sätt att få inre balans och meditation medan du går. Breathwalken görs i tysthet, med fokus inom dig själv och blicken riktad rakt fram ut i naturen.

P1020443Breathwalk är ett härligt sätt att kombinera yoga och meditation med en uppfriskande promenad! Det är en metod utvecklad ur Kundaliniyogan, där yogan förs ut i naturen och görs till fots. Breathwalk görs i tystnad, med fokus inom dig själv och blicken riktad rakt fram.

Varför Breathwalk?

Breathwalk påverkar kondition, cirkulation, hormonbalans, hjärtrytm, lungkapacitet och emotionell balans positivt. Kombinationen av olika andningstekniker, gång och medveten uppmärksamhet ger klarhet och lugn. Övningar för rygg och bröst underlättar andningen och ger en friskare rygg. Andningsövningarna ger bättre lungkapacitet och påverkar humöret. Långsam djupandning sänker nivån av stresshormoner i kroppen. Syresättningen och cirkulationen i kroppen ökar vilket påverkar kropp och sinne positivt.

Vad innehåller ett pass i Breathwalk?

En breathwalk varar oftast i ca 60 minuter. Den är indelad i flera moment.Gångtempot varierar. Det är viktigare att lära sig synkronisera andetaget med stegen än att ha ett högt tempo. En skön promenadtakt blir oftast det naturliga tempot.

Breathwalk involverar alla delar av vår kropp och av vårt sinne. Uppvärmande övningar, mjuk promenad med olika andningsmönster kopplade till stegen och riktad meditativ uppmärksamhet ger fördjupade effekter av träningen. Ofta upplever du redan första gången du gör en breathwalk att stresskänslor minskar och att du får förbättrad andning och bättre synskärpa. Studier visar också att en 30-40 minuters promenad varje dag kan bota depression.

Comments are closed.