Ayurveda på resan, vata-doscha

När du bokar en utlandsresa, eller egentligen bara en längre resa, så händer det något i oss. Jag tänker berätta lite hur det hänger ihop med ayurveda, elementen och vad som händer i vår kropp/sinne när vi reser.

När vi reser, speciellt med snabbtåg och flyg, så befinner vi oss i luftens element. Rörelsen (vata) är snabb och vi är rent ut sagt i luftelementet. Samtidigt så håller ”space” oss, vi är i atmosfären/rymden, och färdas i vatans snabba luftelement. Elementen som styr vata är just luft och rymd.

Hur känner vi igen detta då? Jo, vata har egenskaper som kall, torr, snabb, lätt, sträv, klar, kvick etc. När vi är mer i det elementet, så även nu på vintern, blir det mer av det i vår kropp och sinne. Du känner nog igen dig att huden på vintern är mer torr, det är ju kallt ute, likaså när vi färdas högt ovanför molnen. Du kan även känna av att rörelser finns både i din kropp och ditt sinne. Såsom tarmrörelser, gaser i magen (luft i tarmen), tankarna är splittrade och eller är osammanhängande, en känsla av oro och ångest finns. Allt detta är normalt att känna om man är en vata-dominerande personlighet, till sinnet eller sin kropp. Kroppsbyggnaden på en vata-person är oftast lång, smal, tunt flygigt hår, blond, gröna ögon, kan känna igen sig i att vara kall om händer/fötter. Är frusen av sig och kan glömma av att äta, för att man är så inne i något. Dessa personligheter gillar att uttrycka sig kreativt genom dans, sång, teater, målning, handarbete etc. De är oftast mycket intuitiva, får till sig (hör) information, endel kallar det högsensitiva personer. Sinnesorgan är öron.

Så, hur hänger då detta ihop  med att resa?

pexels-photo-54200Jo, när vi befinner oss i dessa två element, luft och rymd, så visar sig vatan´s egenskaper i oss. Vi kan då ex ha svårt att bestämma oss, tankarna far och flyger runt. När vi ska berätta något är det vanligt att andra uppfattar dem som tankspridda, svårt att hålla sig till ämnet, hålla tråden. Detta är helt okej för dessa personer, inget som är rätt eller fel. Men blir det för mycket av dessa element i oss, även om vi är mer dominant av pitta eller kapha-personlighet, så kan det leda till en obalans.

Obalans i detta innebär ex att bli hård/torr i magen, går sällan på toa, och då är det oftast ”harpluttar” till bajs. Gaser i mage och en orolig känsla i tarmen. Det är vanligt att bli torr i huden, ha torrt/sprött hår, känna sig kall (även på sommaren när andra upplever det är varmt). Svårt att somna eller vanligt att vakna tidigt (på dygnets vata-tid, 02-06) och är uttorkad. Det är oftast svårt att hålla vätskenivån och det kan skapa värk i njurar och bäcken. Då både förstoppning, orolig mage/uppsvälld mage, och njurar är i detta område. Värk i leder och muskler är vanligt och för endel flyttar värken runt, det är rörelsen som är tydlig inom vatan.

När vi då färdas i ex. flygplan, så höjs detta element och vi kan ju ofta känna oss frusna i kabinen. Känna oss lite virriga och inte riktigt ha koll på tider, charterbussens ankomsttid, oregelbunden hunger (ev är det ju även tidsomställning), svårt att gå på toa när vi kommer fram till vårt resmål. Kanske dricker mer alkohol under semestern, som i sin tur påverkar vårt psyke och mentala aspekter. Vi kanske känner oss berusade, yrsel och detta påverkar vatan i hög grad. Ett glas champagne eller en öl, är ju tydligt ”bubblor” i drycken, men hur ofta är det inte som vi köper en flaska kolsyrad dryck, läsk eller bubbelvatten. Det påverkar oss också.

Hur kommer man då i balans? Kan man förebygga detta? Ja, det är ju ändå enkla åtgärder man kan göra för att må bättre. Du kan tex börja med att byta ut din dryck, till kokt varmt vatten. Speciellt viktigt på morgon och kväll. För att hålla tarmen i trim och öka vätskenivån. Blanda ej ut vattnet med annat, ex ur kran eller tillbringare, för att få det svalare. Häll isf det kokta varma vattnet i en större mugg och vänta en stund. Drick det så varmt du klarar av, utan att bränna dig. Om du är torr i tarmen, kan du även under dagen smörja tarmen med att ha i någon tesked ghee eller cocosolja i vattnet. Det gör susen!

Inom Ayurveda används mycket olja till behandlingar. Framförallt är det sesamolja som dessa vata-personligheter eller personer med vata-obalans behöver. Den är värmande och smörjande. Man behöver mogna sesamoljan, det innebär att man hettar upp oljan till 110 grader, då kommer oljans egenskaper fram och oljan blir dessutom mer lätthanterlig, lättflytande och känns inte så kladdig. Det är ju även skönt att massera dig med varm/ljummen olja isf kall. Vi vill ju skapa värme för dessa personer. Med egenmassage eller abhyanga flera gånger/ vecka kommer man långt. Undvik hudlotion eller liknande produkter. Olja kan huden absorbera bäst, och är inte heller farligt att äta. Bäst resultat får du genom att smörja dig med varm sesamolja före dusch/bad. Sedan duscha/tvätta dig som vanligt, undvik tvål som torkar ut huden. När du sedan kliver ur duschen är du mjuk och go. Ev eftersmörja med lite olja, där huden sugit upp den och du känner att det ev kliar för att du är torr. Det finns även vata-balanserande olja som doftar gott, som du kan smörja dig med.

Regelbundenhet är också a och o. Att tänka lite som Skalman´s ät-& sovklocka. Äta på regelbundna tider och sova på regelbundna tider. Bästa tiden för sömn är mellan 22-06. Om du försöker hålla dig där, så har du mycket vunnet. Gå upp samma tid och lägg dig på samma tid är ju det bästa. Något som många behöver rent allmänt är att undvika teknik 1-2 timmar före sänggående. Det triggar intryck, nervsystem etc. så det kan vara svårare att koppla av och låta kroppen/sinnet känna sig trött.

En bra kvällsrutin är att dricka något varmt, golden milk, vata-balanserande the eller kokt varmt vatten med ghee, vid sänggåendet. Göra dig ordning för natten och då, när du sitter på sängkanten, smörja dina fötter med sesamolja. Kanske ha en flaska bredvid sängen, så du lättare kan komma ihåg. (vata´n glömmer ju så lätt). Smörja en marmaoljan Ayu 89 Prana Vata vid tinningarna och på tredje ögat. Det hjälper också till att lugna ner, jorda och ge en skön avslappning.

Stress är något som tydligt påverkar vata-doschan. Stress är snabb, rörlig, kvick och när det blir för mycket upplevs det som allt bara snurrar runt. Stress är ju en upplevelse av inre, respektive yttre förutsättningar som är i obalans. När vi är i harmoni, av dessa inre/yttre faktorer, upplever vi att vi kan hantera stress och utmaningar. Tyvärr möter jag alltför mycket människor som är stressade, har bränt ut sig, känner sig utmattade, har oro/ångest etc. De sover dåligt, är hårda i magen, känner oro och många av ovannämnda symptom är mycket vanligt förekommande. Vad gör vi då åt stress? Jo, det handlar mycket om hur du upplever och tar omhand om det som sker. Behöver du be om hjälp, kan någon annan göra vissa uppgifter du gör på jobbet eller hemma. Ge andra ansvar, så växer dem. Sänk dina krav, oftast är det så att vi driver oss själva för hårt. När du upplever stress är det viktigt att dra i handbromsen. Kroppen brukar säga till, genom att ge dig en förkylning, huvudvärk, näsblod, ångest/oro, sömnproblem, hormonell obalans etc. Listan på stress-symptom kan göras lång.

8T0A8323För att balansera kan du naturligtvis börja med ovanstående egenvårdstips. Jag säljer både oljor och theer. Behandlingar som jag brukar rekommendera vid stress är shiroabhyanga sk. indisk huvudmassage, abhyanga, adrenaldam, shirodhara och marma. Alla dessa behandlingar hittar du beskrivna på Bokadirekt och där finner du även pris och lediga tider.

En ayurvedisk konsultation inkl. pulsavläsning innebär att du får en djupgående och transformerande samtal kring dina levnadsvanor, symptom. Du får individuella råd kring mat, sömn, oljor, behandlignar, balanserande örter etc. Efter ca 1-1,5 timme är vi klara och du har med dig så mycket information och råd som du behöver för att påbörja din läkande process.

Må gott, jag önskar dig en balanserad vinter och vata-tid framöver. / Jenny

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *