Semester, känslor och djupa tankar

Vad gör du på semestern för att ta hand om dig själv?

Det viktiga är ändå att du gör saker, eller inte gör, för din egen skull. Att vara egoistiskt är inget fel. För mig är det att visa sig själv och lyssna in vad som är rätt för mig. Vill jag ligga på stranden och läsa en bok, klippa häcken eller åka till alla släktingar runt i Sverige är det mitt val. Att du gör det för att du vill, det är ditt val. Som några av er vet, är jag ideell jourkvinna inom Kvinnojouren. Så jag har sett många kvinnor och barn som varit riktigt trasiga, gjort saker för att andra vill det. Hur fel det än känns för dem. Gjort det för husfridens skull. Visst, lever du i en relation som inte är bra för dig på ett eller annat sätt, påverkar det dig, du kan bli trakasserad, den illa egen tid du haft är du förföljd eller så kräver personen en redogörelse när du kommer hem. Med ord och handlingar har din sfär blivit mindre och mindre. du känner att det går inte att ta sig ur det, men det finns hjälp. Prata med någon, ge hintar, anmäl och framförallt stå på dig, hoppet är det sista som lämnar oss.

Känslor, autentiskt och närvarande

Något annat som är aktuellt för mig är att visa känslor, alla känslor är okej. Du behöver genom dem för att lugna nervsystemet, sinnet och själen. Om du trycker undan känslorna lagras de i kroppen och sinnet/själen, till slut kan man utveckla en sjukdom av att hela tiden trycka undan det som bör fram. Vill du berätta för någon att du är besviken, eller känner att du är evigt tacksam för all hjälp som den personen gjort för dig så berätta det. Visa vad du tycker, var du står och vad som är din sanning.

Jag har själv precis genomgått en orkan med en person och det var varit migrän, sömnlösa nätter, utrensning via tarmen, och känslor som bara brister hemma. Barnen ser hur jag grinar, hur jag skriker ut i naturen när jag sitter i hängmattan och omvänt annat hulkar och får ångest som gör att hela kroppen efter samtalet gör att hela jag skakar. Så skakar kroppen i säkert 25 minuter efter samtalet.

Hur uppväxten påverkar oss har betydelse, men som människa skapar vi våra strategier för att genomgå livet på ett så enkelt sätt som möjligt. Det är klart att du har rätt att berätta för en person att du inte gillar det den gör, att den inte visar dig respekt eller bara vill prata av dig till en kär vän. För det betyder det inte att det är okej att säga att du är konstig, du är onormal, ifrågasätta ditt yrkesval och privatekonomi. Vad är normalt, vem har rätt att döma? Alla gör vi så gott vi kan och vissa saker behöver bearbetas för att inte låta det växa sig inombords och inflammera hela själen. Man blir en bitter jä–l. Ett offer. Får kroniska sjukdomar och hälsan säger ifrån. ALLA HAR ETT VAL. Det är mina ledord jag jobbat med sedan min anställning på Företagshälsan. Många saker kan vi inte påverka, men vi har ett val hur vi ska tackla det. Rikta energi åt det som går att påverka. Berätta för andra/personen hur du upplever situationen, beskriv dina känslor. Jag blir ledsen när… jag känner hopplöshet… när du säger…. så blir jag ledsen och besviken, att du inte tror på mig.

Det är viktigt att vi beskriver känslorna, är med dem, omfamnar dem. Det är något förlösande att vara känslosam. Såg en text och det stod ”Känslorna är viktiga vägvisare i livet. Utvecklar vi en god förmåga att beskriva vår inre värld av känslor har det stor betydelse för vårt välbefinnande. Ju bättre vi kan uttrycka känslorna för oss själva och för andra om vi litar på, desto mindre kommer de kontrollera oss och desto bättre kommer vi må. Håller vi tillbaka känslor utan att uttrycka dem, och låter bli att kännas vid dem, har de en tendens att växa och pressa sig ut lite som de vill. Vi nonchalerar dem på egen och andras risk. Att vara människa innebär att man känner saker. När känslorna får namn blir de en slags verktygslåda som kan hjälpa oss att bättre förstå både oss själva och andra”

färgkarta

Hos mig, på yogan pratar jag många gånger om att det är okej att ha alla känslor med. Hela färgpaletten är okej. Det är ju inte så att vi alltid är glada, framåt och ambitiösa. Det finns dagar när du känner dig grå, trist och ledsen utan ork. Det är okej. Bara du berättar för de i din omgivning hur du mår, beskriv. De gör sin tolkning, det är inte samma som att du berättar hur du har det. De kanske tolkar det som att du ligger på soffan och vill ha allt serverat, är trött och vill inte umgås. Det kanske faktiskt är så att du den dagen behöver vila för att du har huvudvärk, för att du bråkat med chefen, inte blivit lyssnad på eller precis fick ett minne av din kära vän som du saknar så. Du kanske behöver vila, inte orkar umgås med andra, för att du bearbetar och reflekterar av det som varit dig nära senaste tiden. Att personen gör sin tolkning utan att fråga hur det är, eller i det tysta stör sig på att du ligger bara på soffan och latar dig, hjälper inte till eller nonchalerar umgänget med dem. Att vara autentisk är så viktigt. Det är mycket lättare för arbetskollegorna att förhålla sig till dig, när du berättar att du ej sovit på hela natten då du funderat på boende för din sjuka mamma som är dement, än att de ”ser” en trött kollega som inte bryr sig, sitter tyst i fikarummet och är inte sig själv.
Min uppmaning är att ta itu med detta känslomässiga. Var dig själv, inte tillgjord som någon annan vill att du ska vara. Berätta hur du mår, om något inte känns rätt eller att du behöver betänketid. Att du har energi över till att hjälpa till med klassfesten till barnen, eller att du precis mist en nära vän eller någon nära anhörig som kämpar med canser, så förstår folk, om de har känslor. Förmåga att visa empati, medmänsklighet.

Djupt, naket och autentiskt, det gillar jag.

Kommentera och dela gärna om du känner att det är rätt för dig.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *