Lassi med välgörande egenskaper

Att dricka lassi är bra på många sätt. Ur ett ayurvediskt synsätt är lassi välgörande för tarmfloran, som naturlig probiotika Lassi kallas även ”buttermilk” eller ”takra”. I indien och många länder i mellanösten serveras en sötare lassi med frukt i. Men det är en annan sorts lassi och är inte riktigt ayurvedisk.

Denna dryck är bäst lämpad att avnjutas mitt på dagen, i anslutning till din lunch.

photo-1459933083533-46381576caa9Grundrecept Lassi, 2 portioner:

1 kopp vatten, rumstemperatur

1/4 kopp ekologisk mild yoghurt (eller hemgjord)

Kör i mixer 1-2 minuter. Du kan se att det bildas som ett skum på kanterna och längst upp i mixern. Det tar du bort när du häller upp din lassi i glas.

Smaksättning med olika kryddor beroende på vad du behöver balansera. Nu på sommaren kan det vara gott med något svalkande kryddor, på hösten eller när du har en svag agni sk. matsmältning behöver du mer stimulerande kryddor. Beroende vilka kryddor som tillsätts kan även de egenskaperna vara bra för hälsan. Laborera gärna med egna smaksättningar, men ha lite koll på om kryddorna är varma, heta, kalla etc, för att verkligen få ut det bästa av din dryck.

Vardaglig lassi smaksätts gärna med en nypa gurkmeja och en nypa torkad ingefära

Svalkande lassi smaksätts med en nypa kardemumma och några blad av färsk mynta.

Stimulerande lassi smaksätts med en nypa gurkmeja, en nypa torkad ingefära, 1/4 tsk svartpeppar och kummin. Denna lassi drickes med fördel före måltid, 1-3 gånger dagligen, tills du känner att matsmältningen kommit igång.

De helande egenskaperna i ayurvedisk lassi:

  • Stödjer upptag av näringsämnen i tarmen
  • Återställer en hälsosam aptit
  • Balanserar kolesterolhalt och metabolismen
  • Stödjer viktnedgång
  • Återställer tarmfloran
  • Lindrar hemorrojder
  • Förbättrar cirkulationen
  • Är bra för mjälten

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *