Detox dagbok

Efter två dagars detox är det skönt att vara igång, rena kroppen och sinnet. Det har gått över förväntan. Vill med detta inlägg göra dig inspirerad att hänga med.

Som jag har skrivit tidigare är det vid årstidsväxlingar som det är mest aktuellt med en reningsperiod, kort eller längre. Det är enligt ayurveda den bästa tiden för att engagera och ta hand om dig på bästa sätt. Släppa och gå vidare, lixom. Har lång erfarenhet om detta och här kan du läsa några tidigare inlägg om hur min resa sett ut vid detox.

Denna gång prickade jag in ett datum mellan både fullmåne och menstruation. Det är nog det bästa man kan tänka sig, i balans med naturen. Nedan följer en ”dagbok” för den första dagaren

Lördag 20 april 2018

Vaknade vid 07,30 utvilad. Morgonrutin i badrummet med tungskrapa och oilpulling. Under tiden jag sköljde munnen med olja förberedde jag frukosten. Det blev en grön drink med egen juice av selleri, ingefära, äpple och citron som jag mixade med bladgrönt som spenatmix, avokado och färsk ananas. Till denna gröna smoothie åt jag lite banan och kiwi.

12383693_259772921027633_1353422377_nGjorde torrborstning med råsidenvantar som är en skön cirkulationshöjare och bra igångsättning för lymfsystemet. Efter det gjorde jag mognad sesamolja, för att använda till min oljemassage. Jag avslutade även duschen med att göra en ishnaan, sk kalldusch. Här kan du läsa tidigare inlägg om mina rekommenderade morgonrutiner.

Kokade pau darko the som är renande för kroppen, innehåller mycket antioxidanter, egenskaper som att minska inflammationer, svamp ex. candida, även effektiv för virus och smärta. Tog med familjen på en loppisrunda och kollade efter nya utemöbler. Svängde förbi affären och storhandlade i frukt-& grönsaksdisken för att verkligen sätta rätt intention in i denna detoxperiod. Vi bestämde innan vi åkte vad lunchen skulle bli. Med så härligt varmt väder och sol blev det en grekisk sallad till lunch.

Pysslade i trädgården på eftermiddagen, gjorde ren utemöblerna (de gamla) och tog fram hammocken. Så skönt att snön ändå smälter undan och vi kunde njuta riktigt. Som eftermiddagsfika blev det en matchalatte och rawfoodboll.

Påbörjade middagsbestyren för grillen och min man gjorde foliepaket med rödbetor och getost, blomkål med vitlök, majs, pak choi, samt kokt potatis. Det som är väldigt viktigt under måltiderna både nu (och för alltid) är att endast äta om du är hungrig. Vad händer om du äter om du inte är riktigt hungrig? Jo, du har en svag matsmältningseld, agni, och den är då inte tillräckligt stark att omvandra/transformera maten. Det blir då slaggprodukter/ama. Det finns några tips till att skapa hunger, men det första du behöver reflektera över är jag sugen, törstig, hungrig? Detta om hunger/mättnadssignaler tar vi upp under ayurveda utbildningen steg 1.

Som ni märker äter jag riktig, vällagad, god mat. Det som är borttaget är kaffe, vitt socker, mjöl/gluten och all processad mat och dryck, alkohol och tobak.

pexels-photo-461428Jag dricker inte jättemånga koppar med kaffe, men har ändå min matchalatte som substitut för kaffet. Matcha är ett grönt pulveriserat the från Japan. Det som är annorlunda mot andra gröna theer är att då det pulveriserat så dricker man hela thebladet. I vanligt grönt the låter man det dra/sila bort och dricker vätskan, här blandar du i pulvret i vatten med en visp. Gott även att blanda med vegetabilisk mjölk för rundare smak. Detta är en fin tradition i Japan att göra the sermonier med och de har gjort det i över 1000 år. Detta härliga gröna pulver innehåller 10 ggr så mycket antioxidanter än andra gröna theér. Jag har druckit matcha under några år och verkligen älskar det. Ibland lyxar jag till det med att göra rawfood bollar eller kaka med matcha.

Under kvällen blev det mer pau darko the och lite färsk ananas. Kokt varmt vatten innan sänggående för att hjälpa magen att rensa ut till morgonen efter. Gjorde även YinYoga på kvällen, ett program som hette detox light. Det kändes i benen. Det är främst där min värk sitter just nu. Har haft väldiga problem med höger höft, ibland även ont i knäna, som jag haft när jag var i tonåren. Yogan var en skön stund på ca 1 timme och var väldigt rogivande.

La mig före 21,30, då jag gäspade och kände mig riktigt trött. Det är väldigt viktigt att få återhämtning genom meditation, vila och sömn när man gör en reningskur. Du bör därför planera in att starta på en längre ledighet, inte behöva anstränga dig, eller koncentrera dig så mycket. Då jag har gjort detox under flera år, några gånger om året är det lättare att rensa för varje gång. Men om det är första gången eller att du testat bara någon dag tidigare, bör du beakta din ledighet och se till att vila. Det kommer perioder med värk, huvudvärk, illamående, svettningar, yrsel etc, som alla är utrensnings symptom och är därmed inte farliga, utan varmt välkomna.

Skölj med vatten, vatten, vatten. Kokt varmt vatten, eller avsvalnat kokt vatten om du är varm (klimakteriet, har vallningar) eller om vädret är varmt. Det hjälper kroppen att skölja ut slaggprodukterna som du frisätter i ditt system. Det är också av betydelse att göra din oljemassage, oilpulling och äta ghee varje dag, då det är vissa gifter/toxiner som endast frisätts vid kontakt med olja (både invärtes och utvärtes) Om jag hade någon i närheten som kunde göra en abhyanga på mig, skulle jag boka in 2-3 stycken under min detoxperiod.

Jag hoppas några av dessa rader ger dig inspiration och även några frågeställningar. Mejla mig eller kommentera gärna inlägget om du har några frågor och funderingar. Jag kommer att hålla på under hela nästa vecka. Följ mig gärna på Instagram och Facebook, där får du dagliga inlägg ”bakom kulisserna” hos Nyckelpigan.

detox tjej vid havet

 

Jag hälsar dig välkommen till vårens DETOX dag, med ayurveda och yoga. Lördag 26 maj ger jag dig möjlighet att fördjupa dig inom detta viktiga, kontakten med dig själv.

Önskar er en fin dag!

Namaste / Jenny

 

 

 

 

Trackbacks & Pings

  • Nyckelpigan » Detox dagbok del 2 :

    […] och reflektioner. Jag har denna gång fokuserat på maten och min dagliga rutin, som ni läste i förra inlägget. Mina tankar har bestått av är jag hungrig, sugen eller törstig. Vad är jag sugen på? Som det […]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *