Självmassage (abhyanga)

Positiva effekter av egen oljemassage

Det finns en direkt koppling mellan att olja in din kropp och att älska sig själv. Massage är en av mina favoriter när det handlar om att ta hand om sig själv. Att massera sig själv ger en liknande känsla som att få en kram av någon man älskar. Det är väldigt befriande att fylla sig själv med egenkärlek. 

Vad händer med en bit läder när den blir torr? Den faller sönder. Det händer även med dina leder. De börjar knaka och blir glappa. Det kan även förekomma smärta. Smörj in läderbiten med olja och den blir starkare och elastisk. Samma gäller dina leder. Det är därför Ayurveda rekommenderar inoljning av din kropp varje dag. Massagen har en lugnande effekt, huden blir mindre torr. Insmörjningen har också en renande effekt på huden som organ och den mognade sesamoljan har en välgörande effekt på hela kroppen, bl. a innehåller den mycket antioxidanter. Då massagen helst bör göras på morgonen innan du duschar, då de toxiner som frigörs av massagen ska kunna elimineras av kroppen under dagen. 

Det finns personer med knäproblem som efter massagen upplever positiv effekt av inoljningen, där värken avtar eller minskar och att dem blir rörligare. Andra positiva effekter av abyyanga är förbättrad sömn, aptit och sinnesstämning. 

Mognad sesamolja

Sesamolja behöver mognas innan den används, dvs värmas upp till ca 110-120 grader. Olja kokar inte som vatten gör. Använd termometer, eller kolla genom att släppa ned en droppe vatten i oljan. Vattendroppen fräser till, knastrar, om oljan blivit tillräckligt het. Lämna aldrig olja på spisen utan tillsyn! Vid överhettning kan den fatta eld. Oljan är ”färsk” 1-2 vekor. Den bör inte förvaras i kyl. För daglig massage värmer du upp en mindre mängd mognad olja. Varm olja blir tunnare, lättare och skönare att massera in samt tas bättre upp av huden.

Egen oljemassage

Mogna sesamolja enligt ovan. Det går jättebra att använda de färdiga massagoljorna för Vata, Pitta & Kapha. Dessa behöver bara värmas till kroppstemperatur före användning.

Helkroppsmassage Ordna en lugn plats till dig själv, ex badrummet med tända ljus, för att skapa en skön stämning. Sitt på golvet, där du bäddat med handdukar, så du inte halkar.

Oilpulling; Om du har en neutral olja kan du börja med ”oilpolling” dvs att gurgla olja i munnen. ½ msk sesamolja eller cocosolja är bra, de är antiseptiska. Oljan blandas snart med saliv och känns därmed behaglig i munnen. Ha oljan kvar i munnen medans du gör oljemassagen på dig själv. Oljan i munnen stärker slemhinnorna i munhålan, näsa/halsregion. Ger avspänning i käkar, nacke och huvud. Bra för tänder och tandkött. Motverkar svampinfektioner.

12383693_259772921027633_1353422377_nHelkroppsmassage; Börja med hårbotten. Massera med cirkelrörelser, som om du skulle schamponera håret. Fortsätt med ansikte och öron, tinningar och runt öronen speciellt bra för att balansera vata. Använd kraftiga längsgående tag på armar och ben. Massera varje finger/tå för sig. Cirkelrörelser vid leder, bröst och mage. Spotta ut oljan i munnen, svälj den inte, då den innehåller ”skräp”. Skölj munnen med ljummet vatten. Bad, dusch samt bastu Om du har möjlighet, massera in oljan enligt ovan och sitt i bastu ett tag. Personer med pittaobalans kan basta, men ha gärna en sval handduk på huvudet. Om du vill duscha/bada så ta ett varmt avslappnande bad. Vill du bli pigg (rekomenderas morgonen) så börja varmt och avsluta med en kall dusch sk. Ishnaan. Mkt stärkande för kroppen. Sänggående – för en god natts sömn Bada fotbad och smörj fötterna med sesamolja. Ta gärna några droppar eterisk olja som vata- eller lavendel.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *