Ayurvediska vinter tips

händer thekoppKylan, den torra luften och årstiden gör att vi nu är inne i VATA´n. Vata är av luft och rymdelementen. De representerar rörelse.

Vatatiden är dels under den kalla årstiden på året, vintertiden. Under dygnet är vata aktiv mellan 02-06 på natt/tidig morgon samt 14-18 under eftermiddagen. Detta genomsyrar hela naturen, land och sjö likaväl som kropp och sinne. Vata´s tre huvudkännetecken är ökning av det kalla, torra och rörliga. Det kalla och torra i kroppen kan naturligtvis yttra sig som frusenhet, men också en stelhet eller värk i leder och muskler. Många upplever naturligtvis att huden blir torr. Vad gäller vataöverskott på det mentala planet visar det sig antagligen mest i form av stress, oro, ängslan eller behov av vila och stillhet.

Efterson vata är den sköraste dochan tenderar vata-personer som inte är mycket noga med att vara i balans att inte alltid ha den bästa hälsan. De typiska vata-symptomen är ryggont, huvudvärk, oro, sömnproblem, menstruationssmärta och känslor som åker berg-och dalbana.

Vata ökar hos alla av ex oregelbundna vanor, blåst och kyla, för lite sömn, fysisk överansträngning, lätta, kalla och torra födoämnen, för lite vätska, kalla drycker, stress, rädsla, fasta och för mycket resor och transporter.

Om du känner igen dig och behöver balansera din vata är det bra att tänka lite kring detta:

Håll dig varm. Ta fram dina mjukaste och skönaste handledsvärmare, mössa, sockor och ull kläder.

Drick kokt varmt  vatten regelbundet under dagen. För en stund, ta bort citronen om du har det som smaksättning. Vatten är det renaste och bästa!

Vila, gör en sak i taget. Det är lätt att tänka ”jag gör det här också när jag ändå håller på” eller ”medans detta görs (maten i ugnen) så kan jag passa på att…” Ta dessa stunder för en kort återhämtning. Lägg dig på sofflocket, ställ timern och slappna av.

Ät varm nylagad mat, gärna med sås eller som gryta och gratäng.

Gör en oljemassage (abhyanga) åtminstone 3 gånger/vecka, helst varje dag. Använd dig av mognad sesamolja, varm och skön samt en lugn miljö för att verkligen låta kroppen och sinnet få vila. Min favorit Cate på YogaHealer.com har gjort en pdf, som är smidig att skriva ut och läsa om självmassagen abhyanga. Vill du lyxa till det kan du boka en abhyanga-behandling hos mig.

Umgås gärna med vänner, personer som har ett varmt hjärta, be om långa kramar. Kärleksfull värme behövs.

Regelbundenhet är något som vata-personer påverkar dem mer än de tror. Det kan upplevas trågikt, att föra något samma tid varje dag, eller äta på bestämda tider etc. Men det är precis det som balanserar vata-rörelsen fint, den lugnar sig, jordar sig och där finns möjligheten till variation. Med vilken mat, vilken träning, vilken bok eller så du väljer.

DSC_0536

Kryddig mat och chai-the är fint för att hålla värmen. Använd gärna kryddor som saffran, kanel, basilika, ingefära, cayennepeppar, mejram, spiskummin och vitlök.

Yoga som passar behöver influenser av värme och skapa ett inre lugn. Här finns ett vata-balanserande yogapass på pdf att skriva ut.

Nyckelpigan säljer några produkter som är vata-balanserande. Det kan vara the, krydda, vata-massage olja, kropps skrubb och eteriska oljor.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *