Kapha årstid

Nu när solen tittar fram, snön tinar och det blir lera, vattenpölar och fuktigt, då har vi kommit in i kaphan´s årstid.

Kapha kommer nu på våren, under mars – juni. Kapha har jord och vatten som element. Därför är också egenskaperna i denna doscha sammanfogande, långsam, kladdig, tung, oljig, mjuk och sval. Kaphas specialitet är stabilitet och smörjning. Du har det i din kropp i form av slemhinnor, ledband, immunförsvar, uthållighet och förmåga att komma ner i varv och njuta av livet. Kapha finns även lokaliserat i kroppen är lungor och övre delen av magsäcken.

Det är därför lätt att förstå att människor i allmänhet är mer slemmiga, hostiga, rossliga och får magsjuka denna tid på året. De är i det som kallas kaphaobalans. Här finner du mer information om du är förkyld.  Kroppen kan kännas tung vid kapaöverskott, eftersom den inte genomsyras av prana (livskraft). Det är vanligt att känna sig trött, det blir jobbigt och tungrott, ansamling av vätska i kroppen, en känsla av att vara svullen, pluffsig och stel kan infinna sig. När det gäller maten och aptiten är det vanligt med minskad aptit, otydliga hungersignaler, långsam förbränning och illamående.

Hur ska man då göra för att komma i balans med sin kapha? 

Ja det beror ju på, hur du upplever din kaphaobalans. Men generellt behöver kapha stimulans och aktivitet. Träna fysiskt flera dagar i veckan, gärna så att du blir svettig. Då kaphapersonligheter gärna är nöjda, har etablerat en (o)vana och är långsam i sin natur, är det bra att göra saker på ett annorlunda sätt. För att inte fastna i stagnation och tungsinhet behöver de därför se till att utmana sin livsstil. Det kan tex vara att komma ur sin övervikt, då de har lätt att lägga på sig och skapa ohälsosamma vanor.

För att balansera kapha behövs lätthet, värme och mindre olja. Detta är särskilt viktigt under den kalla årstiden och under vår/försommar. Kapa har en långsam förbränning och därför behövs det mindre i kvantitet, vad gäller portionsstorlek. Undvik småätande och ät gärna het och kryddig mat. Kryddor som är bra är tex basilika, cayennepeppar, chili, gurkmeja, ingefära, kanel, kardemumma, muskotnöt, pepparrot, rosmarin, saffran, svartpeppar.

Jag har ett helt sortiment för att balansera din kapha. Det finns the, massageolja, kryddblandning etc. En härlig behandling att sätta fart och balansera Kapha är Garshan-massage. Läs mer och boka din behandling. Det kommer även att vara en workshop för praktisk ayurveda lördag 14 mars. Här finner du mer information om den. För lite inspiration så kommer här ett recept på en smoothie.

Kryddig tropisk smoothie

2 dl kokosmjölk, rumstempererad

1 dl ananas eller papaya

1 banan

1/2 tsk vardera av gurkmeja, ingefära & kanel

1/4 tsk nymalen svartpeppar

Kör i mixer och njut!

DSC_0481

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *