Skapa din morgonrutin

Det är många som känner för nytt vid nyår. Längtar efter att ta hand om sig själv, att göra det bästa av det…

En skön morgonrutin är en väldigt bra start. Den ger dig energi, lust och glädje. Inom yogatraditionen är det många som går upp tidigt, kanske tar en kalldusch för att väcka kroppen, yogar och äter sedan frukost. Men det behöver inte vara så.

Det kan räcka med en mugg med kokt varmt vatten. Tända ljus och stillhet. Detta logginlägg är till för att du ska få inspiration till att skapa just din morgon, så som den passar dig. 

Jag har lärt mig mycket genom att själv praktisera både yoga och ayurveda under många år. Dessa tips är till för DIG, var öppen och modig, prova något nytt, våga ändra om du känner för det. Det är inte hugget i sten. Var sedan lite reflekterande, hur mår du, vad händer, hur känns det? Ja, är du redo att sätta igång – bra!

tulpanSå vad kan du göra för att öka ditt välbefinnande? 

Börja redan på kvällen, är det något du kan förbereda, som gör det lättare för dig? Behöver du lägga nötter och frön i blöt till din gröt? Rulla ut yogamattan och städa ihop för att göra det fint där du ska vara? En färsk blomma i badrummet? Packa väskan till jobbet, diska din favoritkopp. Ja, det finns massor med knep för att göra morgonen så skön och smidig som möjligt.

Fundera först ut hur mycket tid som du vill ge dig. Gör ett litet schema på vad just du skulle må bra av på morgonen. Kanske är det frisk luft och en promenad som passar just dig, eller läsa tidningen innan alla andra vaknar? Prioritera och känn in, gör det som känns rätt för dig.

Något som alla mår bra av är tex. rörelse, lugn och ro, rengöring, frukost. Får du in dessa bitar så prickar du in det mesta.

Inom ex. rörelse kan det vara en tidig morgonpromenad (med vovven) ett yogapass för att väcka energin i kroppen. Det kan vara några solhälsningar, men det är så pass vanligt att jag tänkte länka till denna härliga video med mjuka, flödande övningar. Det finns också många badhus som öppnar tidigt och har kandelaber-sim, med lugn musik. Det som är viktigt att tänka på med morgonträning är att göra det mjukt och inkännande. Gå inte ut för hårt och pressa dig, väck kroppen på ett skönt sätt. Lite som en dimmer, dra på så där lagom, inte för mycket och inte för mesigt,  men ändå något där mittemellan.

Lugn och ro, kan vara att ha det tyst på morgonen. Skippa radion, låt naturen ha sitt sätt att väcka dig, öppna fönstret en kort stund och få in frisk luft, ställ dig där och ANDAS. Denna morgonluft har mycket hög halt av prana. Prana är på sanskrit och betyder livskraft. Känn kraften som kommer in i dig, genom luften, syret som flödar runt i din kropp. Det kan vara att ha ett tänt ljus på frukostbordet eller i badrummet när du duschar. Hoppa över att kolla av mejlen direkt på morgonen, lika så morgon-tv och annat som kan distrahera dig. Se detta som en batteriladdare, där du laddar med det som gör dig gott. Det som väcker dig, stärker dig och får dig att må bra. Göra eld i kaminen och höra det sprakar är ju riktigt ljuvligt! Meditera gärna en stund, i stillhet.

Rengöring behöver alla, både invärtes och utvärtes. Att börja dagen med kokt varmt vatten är känt inom ayurveda. Men varför kokt vatten och inte the? Varför bara vatten och inte citron eller honung i? Ja, det är ju så att vatten är så rent, så nyttigt, så fräscht i sig själv. Det enda du behöver göra är att sätta på vattenkokaren (värm ej vatten i micron) och drick ditt vatten med andakt. Är det för varmt att dricka på en gång, så kan du ju gå till det öppna fönstret och andas, göra din gröt eller gå in i badrummet och tvätta dig. Om det är möjligt, ha så rena produkter det går. Det vi kan äta, är såklart okej att ha på kroppen. Om du behöver duscha är det skönt att först smörja in kroppen i varm olja, så här på vintern är det många som mår bra av sesamolja. Den är värmande och mjukgörande för torr hud. När du smort dig, så kan du hoppa in i duschen. Är du redo och känner för det, så kan du duscha kallt. Inom yogan kallas det för ishnaan. Denna kalldusch är en slags vattenterapi/hydroterapi, som stärker kroppen och ökar välbefinnandet. Det har enligt vetenskapliga undersökningar visat sig stärka immunförsvaret och öka blodcirkulation i hela kroppen.

Nässköljning och att borsta/skrapa tungan är också väldigt rengörande. Neti, nässköljning hjälper dig att få en uppfriskande start på dagen och en bra förberedelse för andningsövningar och yoga. Detta renar och fuktar näsan och stimulerar slemhinnan. Det är på så vis förebyggande för förkylningar, bihåleinflammation, huvudvärk och irriterade/torra slemhinnor. Genom att borsta/skrapa tungan får vi bort bakterier som samlats i munnen och halsen under natten. Detta bidrar också till en bättre andedräkt och smaksinne.

Nu är du redo för din frukost. Nu på vintern är det skönt för kroppen att äta eller dricka något varmt. Själv är jag väldigt förtjust i gröna smothies. Fyll dem gärna med spenat, avokado, frukt/bär, juice, the etc. som är rumstempererade. Är det kallt ute, som nu i morse, så kryddade jag med lite kanel och ingefära som är värmande kryddor. En grov smörgås med lite ost och groddar är smaskens. För dem som vill ha gröt är det perfekt start. Blanda i lite blötlagda nötter/frön, rivet äpple och goa kryddor. Här kan du få mer tips och inspiration till en härlig frukost.

Wow, vad sägs, vilken härlig start på dagen!

Redo att möta världen.

my-yoga

Trackbacks & Pings

  • Nyckelpigan » Retreat :

    […] slå av radio, tv, telefonen ibland är så befriande. Jag har tidigare skrivit om en morgonrutin, där kan det ingå att ha en lugn morgon, utan teknisk stimuli. Det är många som glömmer bort […]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *