Vardagstips för att sänka stressen

I vårt samhälle är det oftast ett högt tempo, det förväntas av oss att vi ska klara av flera saker samtidigt.

stressVi far hit och dit, är på möte, pratar i telefonen, plockar ur diskmaskinen, hjälper till med läxor, handlar åt våra föräldrar etc. Detta gör att det är allt fler som har stressrelaterade åkommor som svårt att sova, minskad koncentration, ångest, glömsk, förvirrad, arg, disträ, spänd/värk,  osv. ”Stress är ett tillstånd av obalans mellan det som krävs och det som är möjligt.”

Detta går att råda bot på, om du bara ger dig själv lite tid. Det var just det, tid…. det är ju precis det som är grejen med att vara stressad, att bli jagad av tiden. Hur gör man då för att känna att tiden räcker till?

Med några enkla övningar kan du få en känsla av att få mer energi och ork, känna dig lugn och redo för att fortsätta dagen.

Jag bjuder på dessa, skriv gärna ut dem, sätt upp dem på kylskåpet hemma, ha dem bredvid datorn på jobbet eller gör dem tillsammans på lunchrasten. Andas 5-10 andetag i varje position. Vila sedan på rygg 7-8 minuter, så bekvämt som möjligt.

 

Djupandas, sitt eller ligg ner, bekvämt. Andas långa djupa andetag, långt ner i magen. Fokusera på dina andetag.

 

 

Yoga-Sequence-Holiday-StressStå upp, böj dig framåt, till Uttanasana. Stå med böjda knän och andas långa djupa andetag

child poses

Barnets position.  

Lycka till! 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *